2. Plak deze code onmiddellijk na de openingstag :
Naar overzicht

Successen vieren

25 jaar samen bouwen: het ‘huwelijk’ van Hans & John

15/8/25

Ze staan niet vaak op de voorgrond. En volgens Hans & John hoeft dat ook niet. Maar als je 25 jaar samenwerkt, mogen we daar best wel even bij stil staan. Hans en John vormen sinds 2000 de stille kracht achter Gebr. van der Plas. Geen grote ego’s, geen ingewikkelde rolverdeling. Wel een gedeelde blik op de zaak: gewoon goed werk leveren. En zorgen dat het klopt. Want bij Gebr. van der Plas werken we niet alleen aan huizen en buurten, maar vooral aan mensen en relaties. En dat begint van binnenuit.

Een verleden in verf en familiebanden

De wortels van deze samenwerking liggen in het naoorlogse Rosmalen. In 1946 begonnen de opa van Hans en zijn broers een schildersbedrijf; Gebr. van der Plas. Klassiek familiebedrijf, met vijf man sterk aan het roer en bij tijd en wijle dus ook vijf kapiteins op één schip. “Kapitein spelen,” noemt Hans dat met een knipoog.

In 1978 begon John te werken in dat familiebedrijf. Niet als ondernemer, maar gewoon in de praktijk. Zijn carrière begon letterlijk met de kwast in de hand. “Het was geen groot bedrijf, maar ook geen kleintje meer,” vertelt hij.

De vader van Hans begon in 1976 zijn eigen schildersbedrijf en Hans stapte hier later bij in. “Ik wist niet beter,” zegt hij, “ik begon gewoon bij mijn vader en we zagen wel waar het schip strandde.”

‘Ik ga dit niet alleen doen’

Toen John in de jaren ’90 het aanbod kreeg om Gebr. van der Plas over te nemen, moest hij beslissen: alleen verder of samen? “Ik wist één ding zeker: ik ga dit niet in m’n eentje doen. Dus ik belde Hans.”

Dat telefoontje bleek de basis van een samenwerking die inmiddels 25 jaar standhoudt. “We ontdekten al snel dat onze bedrijven bijna identiek waren in hoe ze dachten, werkten en met mensen omgingen. Je kon ze op elkaar leggen,” zegt John.

Hans vult aan: “We komen uit een andere familie, maar we spraken dezelfde taal. "Langetermijndenken, kwaliteit boven alles en mensen op één.”

Geen haantjes, geen ruis

Wat opvalt aan hun samenwerking, is het gebrek aan ego’s. “We hebben nooit last gehad van haantjesgedrag of wie de baas moet zijn,” zegt Hans. “We doen het samen.”

En verschillen zijn er zeker. “Hans is zakelijker,” zegt John. “Hij hakt knopen door. Ik ben meer iemand die iedereen erbij wil betrekken, wat meer van het overleg.”

Hans knikt: “We vullen elkaar gewoon aan. En we gunnen elkaar de ruimte. Dat helpt.”

Ze zijn zelden écht oneens. “We kijken naar wat wél kan. Dat is altijd ons vertrekpunt geweest. Niet beren op de weg, maar oplossingen zoeken,” aldus John.

Natuurlijke rolverdeling

Een officiële functieomschrijving kwam er nooit. “We hebben ooit een Excelletje gemaakt met wie wat deed,” lacht Hans. “Maar verder hebben we het altijd samen opgepakt.”

Gaandeweg ontstond er een natuurlijke verdeling. Hans nam de financiën en calculaties op zich. John hield zich meer bezig met de mensen en de projecten. Maar overleggen deden ze over alles en doen ze nog steeds. Zelfs toen ze hun kantoren van elkaar scheidden door een glazen wand, bleef de deur altijd open.

“Wij zijn nooit het soort directeur geweest dat vanaf een afstandje kijkt,” zegt John. “Ons werk gebeurt buiten, via onze mensen. Die zijn onze ambassadeurs.”

Typisch Hans. Typisch John.

Vraag je collega’s wat nu echt ‘typisch Hans’ en ‘typisch John’ is, dan krijg je meteen een glimlach. John: “Hans is zakelijk, recht door zee. Als er een besluit genomen moet worden, doet hij dat. Punt.”

Hans: “En John is degene die altijd luistert. Die even checkt hoe het thuis gaat. Die de sfeer bewaakt. Hij is een verbinder.”

Maar wat hen bindt, is minstens zo belangrijk als wat hen onderscheidt. Ze zijn allebei nuchter, met de voeten op de grond en met een diep respect voor de mensen die het werk doen. “Iedereen is belangrijk. Iedereen telt mee,” zegt John.

Werken bij Gebr. van der Plas

“Wij willen een werkgever zijn waar mensen gezien worden,” vertelt Hans. “Waar je mag leren, waar je fouten mag maken, waar je kunt groeien. En waar je ook gewoon lekker kunt werken.”

Opleiden zit diep in het DNA van het bedrijf. “We leiden onze mensen zelf op. Altijd al gedaan,” zegt John. “En we zorgen dat de kennis in huis blijft. Geen zzp’ers die na twee weken bellen over hun factuur, maar mensen met hart voor de zaak.”

De sfeer? Die wordt vaak omschreven als familiair. “Iedereen kent elkaar. En als iemand iets van tafel laat vallen, raapt een ander het op,” zegt Hans. “Zo hoort het.”

En misschien wel het grootste geheim? Vrijheid. “Je mag hier zelf dingen oplossen. Dat begint al bij de leerlingen. En dat werkt,” aldus John.

Van vakwerk naar vertrouwen

In 25 jaar hebben ze flinke stappen gezet. Wat ooit begon als een schilderbedrijf, is uitgegroeid tot een brede onderhoudspartner. Gevels, kozijnen, badkamers, keukens zelfs complete renovaties.

En dat doen ze met oog voor de bewoner. “We komen achter de voordeur. Dan zie je soms dingen waar je wat mee móet. Dan geven we een seintje aan de opdrachtgever. Dat hoort erbij,” zegt John.

Hans vult aan: “We zijn er niet alleen om iets op te knappen. We willen ook bijdragen aan leefbaarheid. In de wijk, bij de mensen, hier.”

Van hier, voor hier

Hun aanpak past naadloos bij de kernboodschap van het bedrijf: Van hier, voor hier. Ze werken met mensen uit de regio, voor opdrachtgevers en bewoners uit dezelfde omgeving.

“We sponsoren de voetbalclub van je kinderen, staan bij de triatlon van Rosmalen en helpen iemand zoals onze collega Ruud. Na een aantal TIA’s blijft hij zich dagelijks nuttig maken, van het schenken van koffie tot het legen van de prullenbakken. Een stille kracht met groot hart. Dat is óók waarde,” vertelt John.

Ruud (links) en onze MVO-chef Meike (rechts).

De toekomst is jong en lokaal

Over stoppen wordt soms gesproken, maar nooit lang. “We hebben jonge mensen met ambitie in huis. Sommigen komen uit de familie, anderen groeien gewoon door. Dat is mooi om te zien,” zegt Hans.

En de toekomst? Die is hoopvol. “Er zijn 8 miljoen woningen in Nederland. Die moeten onderhouden worden. We bouwen samen verder. Zoals we dat al 25 jaar doen: met hart voor de omgeving.”

Tot slot

“Wij zijn allebei geen commerciële Henkies,” zegt John. “Maar als we eenmaal ergens goed zitten, dan gaan we daar niet meer weg.”

Hans vult aan: “Je kunt geen vriendschap kopen. Geen gezondheid. Geen plezier. Dat moet je samen maken. Dat moet je zelf doen.”

Wat ze hebben opgebouwd, draait niet om winstmaximalisatie, maar om vertrouwen, continuïteit en mensen. Werken met aandacht, voor elkaar en voor de buurt. Van hier, voor hier in alles wat ze doen.

25 jaar partnerschap, 80 jaar ervaring

Kies voor een partner die denkt in oplossingen, niet in problemen.

Plan een kennismaking
Your Website Title